اخبار
مطالب اخیر
مطالب محبوب
عضویت در خبرنامه

با وارد کردن ایمیل در کادر زیر و ثبت آن مشترک خبرنامه وب سایت افغان لرن خواهید شد و از آخرین مطالب سایت بهره مند می شوید

توجه داشته باشيد بعد از وارد کردن ايميل خود و ثبت آن، ميبايست ايميل خود را تاييد نمایید

آل سعود که از هر وسیله ای برای پیشبرد سیاستهای خود استفاده می کند با آگاهی از نقش رسانه در این زمینه اقدام به ایجاد شبکه العربیه کرد و از همان آغاز «دروغ» تبدیل به ابزار اصلی این رسانه شد.
به گزارش مهر، شبکه العربیه که تنها ۱۵ سال از تاسیس آن می گذرد با وجود افشا شدن دروغ پردازی های گذشته اش همچنان از این روش برای جلب مخاطب و پیشبرد سیاست های مورد نظر ریاض استفاده می کند.

العربیه نام یک شبکهٔ خبری عرب‌ زبان است که در تاریخ ۳ مارس ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه در دبی و امارات کنترل می‌شود. سرمایه‌گذاران اصلی این شبکه مرکز پخش خاورمیانه، گروه حریری لبنان، عربستان سعودی، کویت و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که جهت پایگذاری العربیه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه کرده اند.

شاید بارزترین دروغ العربیه که در ذهن برجسته شده باشد مربوط به مرحوم «غضنفر رکن آبادی» باشد. مرحوم رکن آبادی سفر سابق ایران در لبنان، در مراسم حج امسال و در فاجعه غم انگیر منا به شهادت رسید. مقامات سعودی وقتی حساسیت ایران را بر این موضوع دیدند اقدام به دروغ پردازی در این رابطه کردند و العربیه پرچم دار دروغ پراکنی در این خصوص شد.

العربیه در این رابطه ابتدا به طور کلی منکر ورود رکن آبادی به عربستان شد و در مرحله بعد ادعا کرد که رکن آبادی با هویت دیگری به مراسم حج مشرف شده است. اما وقتی که تصاویر اسکن شده گذرنامه این دیپلمات شهید و همچنین تصاویر سخرانی در روز عرفه منتشر شد این رسانه به طور کلی قضیه را مسکوت کرد.

اما ماجرای مرحوم رکن آبادی تنها دروغ العربیه نبوده و موارد زیر تنها تعدادی محدود از دروغ ها و گاف های این شبکه خبری است.

* دروغ پردازی درباره انقلابیون یمنی
یکی از دروغ های بارز العربیه درباره انقلابیون یمنی بود. این شبکه بعد از آنکه حملات عربستان و متحدانش به یمن نتوانسته بود ریاض را به مقاصدش برساند با هدف ایجاد تفرقه میان انقلابیون یمنی مدعی جدا شدن برخی از آنها و پیوستنشان به نیروهای «منصور هادی» رئیس جمهوری فراری یمن شد.

اما «عبده الجندی» سخنگوی کنگره کل مردمی و احزاب ائتلاف ملی دموکراتیک، خبرهای شبکه سعودی العربیه درباره جدا شدن برخی از اعضای این کنگره را تکذیب کرد و گفت: رویکرد شبکه العربیه وابسته به آل سعود، نشان دهنده عجز و ناتوانی در عملکرد حرفه ای آن است و گزارش این شبکه مبنی بر جدایی افراد از کنگره مردمی صحت ندارد و از سوی این افراد تکذیب شده است.

* دروغ ۲۴ ساله برای توجیه تجاوز به یمن
العربیه به منظور جریان‌سازی ضد یمنی‌ها و توجیه جنایات تروریسم دولتی آل‌سعود در یمن، به پخش تصاویر آرشیوی از جنگ اول خلیج فارس در ۱۹۹۱ م. (۱۳۶۹ ش.) روی آورد.

* دروغ دیگری درباره یمن
شبکه المسیره در گزارشی، چگونگی برخورد رسانه های وابسته به متجاوزان یمن را با موضوع موشکهای شلیک شده به مواضع سعودی مورد بررسی قرار داد و از دروغ پردازی های این رسانه ها پرده برداشت.

براین اساس شبکه العربیه در بخشی خبری، دو ادعای متفاوت در مورد موشک بالستیک ارتش و کمیته های مردمی یمن داشت و در یک خبر گفت؛ این موشک بر فراز منطقه جازان مورد اصابت قرار گرفته و در خبری دیگر از انهدام آن در صنعا پیش از شلیک خبر داد!

خبرنگار العربیه هم در ارتباطی مستقیم از جازان ادعا کرد: موشک بیست ثانیه بعد از شلیک وارد خاک عربستان شد اما واحد پدافند هوایی ارتش سعودی منتظر ماند تا این موشک بر فراز منطقه ای خالی قرار گیرد و بعد از آن بود که به سوی آن شلیک کرد و آن را مورد اصابت قرار داد!

المسیره ادامه داد: هر چند ادعاهای خبرنگار العربیه از لحاظ نظامی قابل باور نیست اما نباید تعجب کرد چرا که این دروغ ها از شبکه العربیه منتشر می شود که این، امری عادی است.

* موشک، حزب الله و گاراژ
در سال ۲۰۱۲ انفجاری در جنوبی لبنان رخ داد و متعاقب آن شبکه العربیه دروغ پردازی های خود را آغاز کرد. ابتدا ارتش رژیم صهیونیستی آن را به انفجار یک موشک نسبت داد و پس از آن رسانه های صهیونیستی با جوسازی گسترده ای که با انتشار تصاویر ویدئویی مشکوکی نیز همراه بود، از انتقال موشک در جنوب لبنان قبل از وقوع این حادثه خبر می دادند و از طرفی شبکه خبری العربیه با دنباله روی از رسانه های صهیونیست در سطح گستره ای این تصاویر را منتشر و ادعاهای واهی صهیونیست ها را تکرار می کرد.

اما حزب الله لبنان با انتشار اصل تصاویر مخدوش شده رسانه های صهیونیستی و العربیه، پرده از ماهیت دروغین این رسانه ها برداشت.

در تصاویر منتشر شده از سوی حزب الله که کیفیتی به مراتب بالاتر تصاویر صهیونیستها دارد، درب گاراژی دیده می شود که در مقابل دیده گان نیروهای یونیفل و ارتش لبنان در حال انتقال از روی یک خودروی سنگین است.

علاوه بر رسانه های صهیونیست و برخی از شبکه های عربی از این درب گاراژ به عنوان موشکی دو متری یاد کرده بودند که در حال انتقال توسط نیروهای حزب الله است.

*دروغ پردازی درباره اقدام ایران برای تفرقه افکنی میان شیعه و سنی
در حالیکه تمامی مقامات ایرانی در سخنرانی های خود بر لزوم وحدت شیعه و سنی تاکید دارند، العربیه برای تحریک گروه های سنی علیه ایران مدعی نصب پوسترهایی در ایران شده بود که این پوسترها عامل ایجاد تفرقه بودند.

در خبری تحت عنوان نصب بنر و پوسترهای اهانت آمیز علیه بزرگان و اعتقادات اهل سنت بدون انتشار پوسترها و بنرهای مورد ادعای خود به سیاه نمایی و تفرقه افکنی پرداخت.

العربیه که برای راستی آزمایی خبر خود حاضر به انتشار پوسترها و بنرها نشد در ادامه آورده است: «نصب پوسترهای اهانت آمیز علیه شخصیتهای اهل سنت به ویژه ابن تیمیه از بزرگان و علمای برجسته و به تمسخر گرفتن اهل سنت با چاپ فتاوای جعلی به نقل از علمای سنی مذهب بر بنرهای بزرگ دراین نمایشگاه دلایل اعتراض جوانان اهل سنت این منطقه عنوان شده است.»

برخی دیگر از دروغ های معروف العربیه عبارتند از:

* دروغ سیزده
شبکه العربیه در یک رسوایی خبری، خبر تصادف جاده ای و درگذشت آقای الهام وزیر سابق دادگستری و سخنگوی سابق دولت را به اشتباه اعلام کرد. خبری که برای رسانه ضد ایرانی العربیه که بارها دشمنی و کینه خود را با جمهوری اسلامی با حمایت و پوشش خبری و تصویری جنایات عبدالمالک ریگی نشان داده بود خبری مسرت بخش و دست اول بود.

اما پس از چند ساعت الهام در گفتگو با ایرنا از شنیدن این خبر تعجب کرد و گفت من اصلا به خارج از تهران سفر نکرده ام و در منزل بوده و صحیح و سالم هستم.

* العربیه و برکناری دولت احمدی نژاد
در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر توطئه برکناری دولت احمدی نژاد و روی کار آوردن دولت موقت توسط برخی از معترضان به انتخابات سال ۱۳۸۸ این شایعه تبدیل به خوراک تبلیغاتی علیه نظام در رسانه های بیگانه شد و شبکه العربیه با استفاده از این شایعات دست به تبلیغات مایوس کننده ای علیه ایران زد، خبری که از اساس دروغ بود!!

* العربیه و انتخابات پارلمانی عراق
پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق از سوی کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق شبکه تلویزیونی العربیه تلاش کرد تا با فرافکنی خود رمز تقلب در انتخابات این کشور را به مخاطبان خود القا نماید.

العربیه با اعلام اینکه اعضای فهرست العراقیه تا کنون ده‌ها مورد تقلب و نقض قانون را ضبط نموده‌اند، گزارش‌های خود با وارد کردن اتهام به ایران تلاش کرد تا این مطلب را که ایران در امور انتخابات عراق دخالت می کند، تبلیغ نماید.

این شبکه سپس پا را فراتر نهاده و به ضرورت تشکیل پرونده‌ای ویژه برای بررسی مسئله تقلب در انتخابات عراق پرداخته و بارها با تکرار کلمه تقلب سعی کرد تا جوانب مختلف این اتهام و پاسخ دولت عراق به این مسئله را بازتاب دهد. این در حالی بود که کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز اعلام کرده که هنوز شکایت رسمی دراین باره به این کمیساریا ارائه نشده تا در این باره پاسخی دهد.

پیش از این برخی شخصیت ها و مقامات عراقی نسبت به دخالت ها و فرافکنی های شبکه العربیه در فریاند انتخابات عراق هشدار داده بودند و پایگاه خبری نهرین نت نیز اعلام کرده بود که عشایر و قبایل جنوب و مرکز عراق در پیام‌های محکومیت آمیز خود خواهان بستن دفاتر شبکه العربیه در عراق شدند و این شبکه را شبکه «العبریه» توصیف کردند.

خبرگزاری براثا نیز در خبری خواستار اخراج خبرنگار شبکه العربیه در عراق شده بود. براثا دلیل خواست خود در انعکاس با اغراق و خلاف واقع اخبار مربوط به فعالیت تروریستها در عراق، حمایت از حزب بعث و ترساندن مردم برای حضور در انتخابات پارلمانی عراق عنوان کرده بود.

* العربیه و پناهندگی پنج دیپلمات ایرانی
در سال های نه چندان دور العربیه به نقل از یک فراری ضد انقلاب خبری مبنی بر پناهندگی پنج دیپلمات ایرانی در سطح گسترده ای منتشر کرده بود. اما یک کارشناس رسانه‌ای در خصوص گزارش العربیه به نقل از منابع دیپلماتیک، مبنی بر درخواست پناهندگی سیاسی پنج دیپلمات جدید ایرانی به چهار کشور اروپایی، گفت: شبکه العربیه در انتشار اظهارات واهی و ساختگی بنگاه‌های تبلیغاتی و شایعه پراکنی معروف و مشهور بوده و اخبار منتشره آن بیشتر به شیوه‌های رسانه‌ای صهیونیستی شباهت داشته و ارزش حرفه‌ای ندارد.

وی درباره منبع خبر پناهندگی پنج دیپلمات ایران، اظهار داشت: این شبکه خبری، خبر پناهندگی پنج دیپلمات ایرانی را ظاهراً به نقل از فردی به نام «سید علی اکبر امیدمهر» مامور قدیمی و اخراجی وزارت امور خارجه بیان کرده است که در سوابق خود عضویت طولانی و موثر در حزب رستاخیز و گروهک وفادار به رژیم منحط پهلوی را به همراه داشته و در سال ۷۴ با شگردهای مزورانه از پیشاور به دبی فرار کرده است.

* العربیه و خروج امریکا از گرجستان!
گاف دیگر شبکه خبری العربیه مربوط به زمانی است که در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، تنش هایی میان روسیه و آمریکا بر سر گرجستان در گرفته بود. این شبکه در سایت خود در خبری به اشتباه نام آمریکا را به جای روسیه آورد و نوشت: «رایس: آمریکا به وعده خود عمل کند و از گرجستان خارج شود.»

این دروغ پراکنی و گاف های رسانه ای متعدد از سوی این شبکه را اگر در کنار رپرتاژهای فراوان برای تروریست های شناسنامه داری چون «عبدالمالک ریگی»، «زهران علوش» و… که خونشان به دست انسان های بی گناه بی شماری ـ به ویژه از مسلمانان ـ آلوده بود، بگذاریم بیش از پیش به عمق رذالت و دست نشاندگی مدیرانش پی خواهیم برد.

این شبکه در اتفاقات اخیر منطقه نیز همچون گذشته تنها راهبرد شعله ور کردن آتش اختلافات را دنبال می کند و به عنوان پیاده نظام رسانه ای نظام سلطه، نقش موثری در هدم پیکره جهان اسلام و تخریب جبهه مقاومت بر عهده دارد.